jueves, 21 de marzo de 2013

La mariagarcía


En sin dubia ye la mariagarcía el páxarín más popular n’Asturies aparte el gurriapo o gurrión. La mariagarcía (to xunto) ye ún de los munchos nomes que-y damos n'Asturies a los páxaros del xéneru Motacilla, y particularmente a Motacilla alba, que ye la más espardía de les trés especies. Nel conceyu de Gozón dícen-y tamién panadera o llavandera.

Sin duda es la mariagarcía el pajarín más popular en Asturias, además del gorrión. La mariagarcía (todo junto) es uno de los muchos nombres que se le da en Asturias a los pájaros del genero Motacilla, y en particular a la lavandera blanca Motacilla alba, la más extendida de las tres especies. En el concejo de Gozón también se le da el nombre de panadera o llavandera.


Nun se pue confundir la mariagarcía con nengún otro páxaru, pequeñu, el rau llargu y de collor blancu, gris y prieto amestáos. Polo xeneral vive cerca l’home, ú quiera que haya cualisquier tipu de vivienda: pueblos, ciudaes, aldees, caseríes…ellí pasen l’añu enteru. Les que lleguen de bien lloñe a pasar l’iviernu n’Asturies, que son abondo, topense más bien polos praos.

No se puede confundir la lavandera blanca con ningún otro pájaro, pequeña, la cola larga y de color blanco, gris y negro mezclados. Por lo general vive pegada al hombre, donde quiera que haya cualquier tipo de vivienda: pueblos, ciudades, aldeas, caserías...allí pasan el año entero. Las que llegan de eljos a pasar el invierno en Asturias, que son muchas, se encuentran más bien en los prados.


Hay dalgunes llavanderes más prietes, y por qué non dicir más guapes, son les ingleses, nomaes tamién “píes” o “enllutáes”. Estes tornen bien céu pa la so tierra, nos meses de febreru y marzu, agora ya se ven les caberes nes tierres de Gozón.

Hay algunas lavanderas más negras, y por que no decir más bonitas, son las inglesas, llamadas también "pías" o "enlutadas". Estas vuelven muy pronto a su tierra, en los meses de febrero y marzo, ahora se ven las últimas por tierras de Gozón.


La mariagarcía entamará dientro pocu a criar, dos añeraes al añu ye lo normal. Delles hay que non dexarán enxamás la so cai o el so barriu mientras vivan, bien lo tengo visto yo en Lluanco.

La lavandera blanca empezará pronto a criar, dos nidadas al año es lo normal. Hay algunas que no saldrán nunca de su calle o su barrio mientras vivan, esto lo tengo yo bien visto en Lluanco.

6 comentarios:

  1. Que entrada más simpática, lo de mariagarcia, me encanta.
    Oye, ¿quieres ver "reyezuelos listados" a esgalla? ( no se como se escribe), esta tarde junto a los montesinos.... Un sdaludo

    ResponderEliminar
    Respuestas
    1. "Asgaya" Pilar, a ver si los empujaron las nieves de estos días de atrás...Así la llaman en mi pueblo de toda la vida, yo creo que es el primer pájaro que todos los niños conocen. Un saludo

      Eliminar
  2. Siempres me fizo muncha gracia'l nome de "Mariagarcia"...pequí ye la "xingaera".Per bones semeyes.
    Salú!!

    ResponderEliminar
  3. Un vezo enraigonao na tradición cultural asturiana Xurde, la de dai nomes humanos a los animales, otru exemplu ye el sapu, al que se diz xuan garcia en dellos sitios. Munches gracies. Salú¡¡

    ResponderEliminar
  4. Nunca había oído llamarla así y mira que soy de Asturias, como dice el refrán,nunca te acostaras sin saber una cosa más.

    Un saludo.

    ResponderEliminar
    Respuestas
    1. A lo mejor en tu zona se llama de otra forma, como tiene tantos...pero seguro que al menos una denominación popular tiene.

      Eliminar